VEELGESTELDE VRAGEN HET DEELAUTO:
HOE WERKT ELEKTRISCH AUTODELEN BIJ HET Lees meer
HOE START IK MET AUTODELEN BIJ HET? – Ga naar het ‘Inschrijfformulier HET deelauto‘ en vul het in. MOET IK EERST LID WORDEN? – Ja. Om HET deelauto’s te kunnen gebruiken, moet je eerst lid zijn van HET Coöperatie. Dat is verplicht. Meld je hier aan. MOET IK EEN WAARBORG BETALEN VOOR HET GEBRUIK? Nee, je hoeft geen waarborg te betalen. WAT IS DE MINIMUMLEEFTIJD OM ELEKTRISCH TE RIJDEN MET HET? Er is geen minimumleeftijd: iedereen met een rijbewijs kan gebruik maken van HET-deelauto. HOE LANG MOET IK EEN RIJBEWIJS HEBBEN? Er worden geen speciale eisen gesteld aan het rijbewijs. MOGEN GEZINSLEDEN, VRIENDEN EN KENNISSEN OOK RIJDEN? Dat mag wel, maar onder de strikte voorwaarde dat degene die de reservering heeft gemaakt, ook zelf in de auto zit, want die is verantwoordelijk. KAN IK OOK DEELNEMEN ALS BEDRIJF? Ja. Een bedrijf met een bedrijfslidmaatschap bij HET Coöperatie kan bedrijfsmatig deelnemen. Er wordt een gedeeld account gemaakt. In principe kunnen alle medewerkers dan via dit account gebruikmaken van de deelauto’s mits hun gegevens bij ons bekend zijn en wij een afdruk van hun rijbewijs hebben. Elke medewerker krijgt een eigen inlognaam en wachtwoord, zodat iedereen onafhankelijk van elkaar een auto kan reserveren. Eventueel ook tegelijkertijd. Kan ik ook een eigen EV (koop of lease) inzetten in de HET pool? HOE WERKT HET FINANCIEEL: VIP OF VRIJ RIJDEN Lees meer
Voor wie geldt het VIP rijden? Wat is VIP rijden? Hoe weet ik nou welk niveau voor mij geschikt is? Kijk hier voor de tarieven. In ons Rekenmodel kun je je globale rijgedrag invullen en zien wat voor jou het meest voordelig is. Vraag het model bij ons aan. Daarnaast analyseren wij het rijgedrag van de rijders. Als we signaleren dat een ander niveau veel beter bij je past, dan laten we dat weten als vrijblijvend advies. Je kunt ook een adviesgesprek aanvragen via deelauto@hetcooperatie.nl. Wat houdt het winst- en verliesmechanisme in? We kijken op kwartaalbasis wat het totaal aan gedraaide winst/verlies is. Winst wordt (na aftrek van de bedrijfskosten) vertaald in korting in het kwartaal er na. Bij verlies dragen de rijders bij in de vorm van een hoger kwartaalbedrag. De eventuele verliesdeling is maximaal 50 euro per ‘unit’ per kwartaal: daarbij is 1 unit voor Brons, 2 voor Zilver en 3 voor Goud. Als het verlies hoger is dan 50 euro per unit, dan wordt het bedrag daarboven éérst verrekend met nettowinsten in de perioden daarna, voordat deze aan rijders worden uitgekeerd. Een rekensom: we draaien een kwartaal tekort, en wel 1500 euro. Stel: er zijn dan 70 bronsrijders, 40 zilver en 20 goud. Een brons-rijder telt hierbij voor 1, een zilver-rijder voor 2 en een goud-rijder voor 3. Bij elkaar zijn er dan 210 “rij-eenheden”. Per eenheid bij te betalen is dan 1500/210 = 7,15 euro. Dat bedrag betaalt dus de brons-rijder 1 x bij, de zilver-rijder 2 x (dus 14,30) en de goud-rijder 3 x (ofwel 21,45). Is er een maximum als het gaat om verliesbijdragen? Wat is de ‘Fair Use Policy’? Elk niveau is gebaseerd op een bepaald gemiddeld rijgedrag. Wij gaan er bijvoorbeeld van uit dat een Brons-rijder gemiddeld niet meer dan 10 uur per week gebruik maakt van een deelauto, een Zilver-rijder maximaal 20 uur en een Goud-rijder ongeveer 30 uur. Als iedereen zich er aan houdt, dus steeds blijft rijden met een niveau dat het beste bij diens rijgedrag past, functioneert het systeem het beste en kunnen we het best garanderen dat er altijd voor iedereen een auto in de buurt beschikbaar is. Wat gebeurt er als ik UnFair gedrag vertoon? Bijvoorbeeld: Als je ‘goud’-rijder bent en je rijdt vaak vier hele dagen per week, krijg je het verzoek ‘dubbel-goud’ te worden. Hoe werkt opzeggen, downgraden en upgraden? Upgraden kan altijd per direct en gaat ook per mail. ZIJN ER KOSTEN VERBONDEN AAN ANNULEREN? ALS IK LATER VERTREK OF EERDER TERUG BEN, MOET IK DAN TOCH DE HELE RESERVERING BETALEN? WELKE DIENSTEN ZIJN INBEGREPEN? KRIJG IK EEN FACTUUR VAN DE BETALINGEN? KAN IK EEN APARTE FACTUUR KRIJGEN VOOR ZAKELIJKE RITTEN? WAT GEBEURT ER ALS IK MEER KILOMETERS RIJD DAN DAT IK MET CREDITS KAN BETALEN? VOORDELEN VAN ELEKTRISCH AUTODELEN Lees meer
WELKE VOORDELEN BIEDT HET AUTODELEN MIJ? Een groot voordeel is dat je geen zorgen over de auto hoeft te hebben! Alles van onderhoud, verzekering, keuring,… wordt geregeld. En onze telefoon staat altijd beschikbaar als je vragen of problemen hebt. Met autodelen heb je ruimte over in je budget. Je hebt de vrijheid om te kiezen hoe je vandaag de weg op gaat. En wanneer je het nodig hebt, staan onze auto’s klaar. WAT ZIJN VOORDELEN VAN ELEKTRISCH RIJDEN? In vergelijking met auto’s op benzine of diesel, geeft elektrisch rijden geen uitstoot in de straat waar hij rijdt. Geen verbrandingsgassen die ons ziek maken dus. Elektrisch rijden is stil, minder lawaai van het verkeer. Elektrische auto’s rijden ook gemakkelijker, ze trillen niet, je hoeft niet te schakelen, en dit geeft minder stress in het verkeer. Ten slotte, elektrische auto’s kunnen rijden op hernieuwbare elektriciteit. Dat is elektriciteit gemaakt met zon en wind. Het klimaat is één van de belangrijkste uitdagingen van onze tijd. Door elektrisch te rijden help je mee het klimaat beschermen. IS EEN ELEKTRISCHE AUTO WEL ECHT GROENER? Ja, álles meegerekend is een elektrische auto duurzamer. Marieke Reisinger van MilieuCentraal licht dat toe in deze video. Een nieuwe elektrische auto stoot gedurende zijn leven drie keer minder CO2 uit dan een vergelijkbare benzine- of dieselversie. Dat blijkt uit een vrijwel allesomvattende studie naar de levenscyclus van auto’s. Zie deze publicatie in de Volkskrant of vraag het artikel op via info@hetcooperatie.nl. AFSTANDEN MET ELEKTRISCH RIJDEN Lees meer
HOE VER KUN JE RIJDEN MET EEN ELEKTRISCHE AUTO? De Nissan Leaf heeft een grote batterij. Hoe ver je precies kunt, hangt van jouw rijstijl af, maar 230 km is het gemiddelde. De Tesla heeft een nog groter bereik, daarmee kun je gemiddeld 400 km rijden. NIET ZONDER TOESTEMMING MET DE DEELAUTO NAAR HET BUITENLAND! Kan ik op vakantie met HET deelauto? HOE WERKT HET OPLADEN? Lees meer
BIJ WELKE LAADPAAL VIND IK EN ZET IK DE HET DEELAUTO TERUG? Elke auto heeft in principe zijn eigen laadpaal. De auto moet na afloop van de reservering daar worden teruggezet, anders kan de reservering niet worden beëindigd. Waar precies de auto’s en de palen staan, kun je zien in de app. Als een auto onderweg is, wordt hij uit privacy-overwegingen weergegeven in zijn thuisgebied. HOE WERKT HET OPLADEN? Je parkeert de auto aan een laadpaal. Je sluit de auto aan via de laadkabel uit de achterbak. Met de Greenflux laadpas uit de auto activeer je de laadpaal. Gebruik hem waar je wil. De kaart kan ook worden gebruikt bij de snelladers van Fastned. De Nissans kunnen helaas niet laden bij de snelladers van Tesla. HOE LANG DUURT HET OPLADEN? Het opladen van de Nissan Leaf van 0% tot 100% duurt ongeveer 8 uur. Voor de Tesla is dit ongeveer 10 uur. De reserveringskalender houdt altijd 40 minuten ruimte tussen elke reservering. Zo garanderen we een goed gevulde batterij voor elke gebruiker. Onze app toont jou altijd de hoeveel energie de auto nog heeft. WAT GEBEURT ER ALS IK MET EEN LEGE BATTERIJ STILVAL? Dat gebeurt bijna nooit! Zeker nu met een goed dekkend netwerk van laadpalen in Nederland. Indien de batterij zeer laag staat, dan wordt de snelheid begrensd tot 30 km/u, zodat je nog verder kan rijden. Mocht je toch stilvallen, dan bel je het nummer op de helpdesk. We helpen je verder! Je wordt naar de dichtstbijzijnde laadpaal gesleept. HOE WERKT DE APP VOOR HET AUTODELEN? Lees meer
HOE WERKT DE APP? Zodra je lid bent van HET Coöperatie en HET deelauto, krijg je toegang tot de app. WAAR STAAN DE AUTO’S VAN HET? Je kunt zien waar de auto’s staan via de app. OP WELKE SMARTPHONES WERKT DE APP? De mobiele app werkt op elk toestel met een data-abonnement en recente browser. HOE GAAT HET MET PARKEREN, BOETES, PECH EN VERZEKERING?Lees meer
HOE ZIJN DE HET-DEELAUTO’S VERZEKERD? De auto’s zijn via de leasemaatschappij all-risk verzekerd. Bij eigen schuld is er een eigen risico van €300,-. WAT GEBEURT ER BIJ PECH ONDERWEG? Neem bij pech onderweg altijd contact op met HET. De nummers staan in de app. In het geval HET niet bereikbaar is (midden in de nacht bijvoorbeeld) kan de hulpdienst van de lease-maatschappij worden ingeschakeld. Het nummer staat in de app. MOET IK GEEN PARKEERGELD BETALEN? Jawel, ook gebruikers van de deelauto’s van HET moeten parkeergeld betalen. HET heeft hiervoor helaas geen ontheffing. WAT GEBEURT ER MET BOETES? We checken wie de gebruiker was op het moment van de boete. De boete wordt dan naar de gebruiker doorgestuurd. Je krijgt nog een bijkomende administratieve factuur van €15,-.
– Je moet eerst lid worden van HET Coöperatie om HET deelauto’s te kunnen gebruiken. Dat is verplicht. Meld je hier aan.
– Vraag altijd eerst een instructierit aan via deelauto@hetcooperatie.nl.
– Kies een niveau dat bij je past.
Als twee partners elk onafhankelijk van elkaar gebruik willen maken van HET deelauto, dan moeten beiden een account nemen.
Ja dat kan. Basis is dat je dan niets betaalt, alleen de stroomvergoeding voor gereden kilometers. Als anderen dan de auto gebruiken, ontvang je daarvoor een vergoeding; je bespaart dus op deze wijze. De kosten voor belettering (optioneel) en de inbouw van de box en de app zijn voor HET.
Elke HET deelautorijder kan meedoen met VIP rijden. Je kiest een niveau: ‘Brons, Zilver of Goud.’
Kies je niet voor VIP, dan ben je ‘Vrij’. Als Vrije rijder ben je geen VIP-rijder en doe je dus ook niet mee met de Winst- en verliesdeling (zie verderop).
Het principe van VIP-rijden is dat er altijd een betaalbare HET deelauto voor je klaar staat: de uurprijs is zó laag, dat je je niet druk hoeft te maken over de kosten, elke keer dat je de auto pakt. VIP-rijden is daardoor bijna alsof je een eigen auto hebt (maar dan zonder kopzorgen over geld, onderhoud en reparaties). Om de lage tarieven mogelijk te maken, betaalt elke VIP-rijder een vast maandbedrag én delen we winsten en verliezen. Kijk onder ‘Winst- en verliesdeling’ hoe dat werkt. Als VIP-rijder kies je een niveau dat het beste bij jouw rijgedrag aansluit: ‘Brons, Zilver of Goud.’
Je kiest het niveau dat het beste past bij jouw gemiddelde rijgedrag.
– Brons:
Gemiddeld een of twee korte ritjes per week, soms een wat langere rit. Maximaal 10 uur per week.
– Zilver:
Wekelijks kortere ritjes en regelmatig een wat langere rit. Meestal niet meer dan 20 uur per week.
– Goud:
Regelmatig autogebruik en vaak langere ritten. Ongeveer 30 uur per week.
We zijn een coöperatie. We hebben geen winstoogmerk. Maar we zijn ook niet een groot bedrijf met heel veel geld achter de hand. VIP rijden betekent dat we bij winst allemaal een voordeeltje krijgen en bij verlies allemaal een beetje extra betalen.
Ja, het maximum is 50 euro per kwartaal voor Brons, 100 voor Zilver en 150 voor Goud. Met elkaar houden we een vinger aan de pols hoe dit systeem in de praktijk verloopt.
Bij de lage tarieven die we voorstellen, bestaat het risico van uitbundig gebruik: met een tarief van 25 cent/uur, is de verleiding groter om de auto (veel) langer te gebruiken. Vandaar de Fair Use Policy.
Deelrijders zijn helemaal vrij om zich UnFair te gedragen: als je dat graag wilt, kun je bijvoorbeeld als Brons-rijder elke dag de auto gebruiken voor lange ritten. We zullen je nooit verplichten om een niveau hoger te nemen als je dat niet wilt. Maar we zullen het je wel adviseren: het is namelijk voor jou veel duurder om UnFair te rijden. En het maakt het voor ons wel moeilijker om het gebruik van de auto’s goed in te schatten. Dat kan uiteindelijk nadelig uitpakken voor de groep als geheel.
Een VIP abonnement ga je aan voor minimaal drie maanden. Opzeggen en downgraden kan per: 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober – voor een VIP abo geldt: mits drie maanden verstreken zijn. Mail minimaal twee weken tevoren je opzegging of downgrade aan: deelauto@hetcooperatie.nl.
HOE WERKT HET DEELAUTO VERDER FINANCIEEL?
Wat als condities/voorwaarden wijzigen en ik die niet wil accepteren?
Dan kun je je deelname zonder kosten beëindigen. Dat gaat in het volgende kwartaal in.
– Nee, je kunt tot een kwartier tevoren probleemloos de reservering annuleren. Het gereserveerde bedrag wordt meteen weer toegevoegd aan het saldo.
– Ben je korter dan een kwartier tevoren, dan kun je niet meer annuleren, maar wel de reservering beëindigen: dan worden alleen de minuten in rekening gebracht die al zijn verstreken.
– Het is wel zo dat we hier uitgaan van fair use: als een rijder telkens opnieuw reserveert en weer annuleert gaan we met elkaar in gesprek.
Je betaalt altijd vanaf het tijdstip dat je hebt gereserveerd, ook als je pas later vertrekt. Maar als je eerder terug bent, worden de niet gebruikte minuten in mindering gebracht. Het is wel zo dat we hier uitgaan van fair use: een kwartiertje of halfuurtje beschouwen we als normale marge. Als het echter gaat om stelselmatig meerdere uren gaan we met elkaar in gesprek.
In de tarieven zit alles inbegrepen: gereden kilometers, verzekering, onderhoud, pechhulp, opladen onderweg met de laadpassen in de auto.
Je krijgt een factuur van elke storting die je doet voor het aankopen van credits.
Ja en nee: het programma kan maar één factuur maken per account. Voor zakelijke rijders bieden we de mogelijkheid van een tweede account: deze rijders kunnen dan zelf bepalen of ze reserveren met hun zakelijk account of hun privé account. Voor beide accounts moet apart de keuze worden gemaakt welk pakket het meest voordelig is.
– Dit geldt alleen voor rijders met het pakket ‘Vrij’. Andere rijders betalen pas achteraf.
– Stel, je bent onderweg en merkt dat je credits op zijn. Geen nood. Je kunt altijd gewoon verder rijden. Bij het maken van een reservering worden alléén de tijdkosten vooraf verrekend. Je kunt dus in principe met nul credits gaan rijden. Pas na afloop, dus als de reservering wordt beëindigd door de gebruiker, worden de kilometers verrekend. Als je dan negatief komt te staan is dat geen probleem. Het is natuurlijk wel zo dat je het tekort moet aanzuiveren vóórdat je weer een nieuwe reservering kunt maken.
Als je met een deelauto naar het buitenland wilt, moet je daarvoor éérst toestemming vragen. Wij kunnen dan garanderen dat de pechhulp binnen heel Europa geactiveerd is. En we kunnen er dan ook voor zorgen dat er een 230Volt laadkabel in de auto ligt, zodat je ook kunt opladen als er geen laadpaal in de buurt is. Let er echter wel op dat bij een pechgeval in het buitenland geen vervangend vervoer is inbegrepen. Mocht de auto niet verder kunnen rijden, dan worden de leaseauto en de inzittende(n) naar Nederland gebracht. Maar het is in dat geval dus niet mogelijk de vakantie voort te zetten. Dit zou de berijder zelf af kunnen dekken door een tijdelijke reisverzekering op de auto af te sluiten waarin wel vervangend vervoer bij pech is inbegrepen.
Ja, dat kan. We werken daarvoor met afspraken op maat. Uitgangspunten hierbij zijn: beschikbaarheid van een van de auto’s en kostprijsafspraken plus tariefafspraken. Overweeg je of dit voor jou een optie is, neem dan contact op met deelauto@hetcooperatie.nl en leg je verzoek voor.
Er staat een handleiding op hetcooperatie.nl/deelauto