Deelautoproject van start in vol Hilversums wijkje: “Elke parkeerdrukverlichting is welkom”
Hoewel er een proef loopt met betaald parkeren is de parkeerdruk in de Hilversumse Sint Vitusbuurt nog altijd hoog. Om dit probleem verder het hoofd te bieden, starten de gemeente en de lokale energiecoöperatie Hilversumse Energie Transitie een deelautoproject. “Elke verlichting in de wijk is welkom.”
De Sint Vitusbuurt is sinds jaar en dag een gewilde plek voor automobilisten om hun wagen daar neer te zetten. Het wijkje ligt op loopafstand van het centrum en het station en is daarmee een ideale locatie om te parkeren voor mensen die bijvoorbeeld komen winkelen.
Met de invoering van betaald parkeren – de proef is in maart in verschillende straten ingegaan – is het al een stuk minder aantrekkelijk geworden om daar de auto te stallen. Ondanks een verminderde aanloop blijft de parkeerdruk in deze wijk met smalle straatjes hoog. Tijd om door te pakken, is de redenatie van de gemeente Hilversum en de lokale energiecoöperatie.
Duidelijk merkbaar
In de laatste drie maanden van dit jaar moet de proef lopen. Het idee is dat er drie elektrische deelauto’s komen te staan in de Vitusbuurt. Per deelauto hopen de twee initiatiefnemers op tien deelnemers. Bij dertig deelnemers kost dit project de gemeente zo’n 32.000 euro. Als dat aantal deelnemers lukt, dan verdwijnen er 27 auto’s uit het straatbeeld. “Dit scheelt zo’n 10 procent”, merkt de gemeente op. “Die parkeerdrukverlichting is duidelijk merkbaar op straat.”
Het voornaamste doel is om de parkeerdruk te verlichten. In dit geval snijdt het spreekwoordelijke mes aan meerdere kanten. Minder auto’s betekent een verbetering van de leefbaarheid, maar het leidt eveneens tot een vermindering van de uitstoot. Daarmee draagt Hilversum weer een extra steentje bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen.
Belangstelling
Onderzoek van de energiecoöperatie wijst uit dat er in de Vitusbuurt ook behoefte is aan elektrische deelauto’s. Volgens de lokale energiecoöperatie hebben zeven buurtbewoners hun belangstelling al kenbaar gemaakt. De bedenkers van de pilot hopen op een sneeuwbaleffect.
“Als ze hun eigen auto daadwerkelijk weg doen, krijgen ze nog een half jaar 150 euro korting op een deelauto-abonnement”
In de praktijk blijkt het lastig om mensen in de deelauto te krijgen en dus hun eigen auto weg te doen. Hilversum en de energiecoöperatie gaan hun proef promoten en tegelijkertijd bewoners van het Hilversumse buurtje, maar ook andere belangstellenden, stimuleren om mee te doen.
Parkeervergunning
Dat doen zij onder meer door de deelnemers gedurende de proefperiode gratis gebruik te laten maken van de elektrische wagen. Hun eigen auto kunnen ze tijdelijk gratis stallen bij Gooiland. Ook hoeven zij tijdens deze drie maanden hun parkeervergunning niet te betalen.
“Op die manier kunnen ze kennis maken met het alleen gebruiken van een deelauto. Als ze hun eigen auto daadwerkelijk weg doen, krijgen ze nog een half jaar 150 euro korting op een deelauto-abonnement”, aldus een gemeentewoordvoerder.
Maar wanneer is dit experiment nou geslaagd? Dat hebben de gemeente en de energiecoöperatie heel helder. De twee beschouwen dit project als een succes als na de proef tien tot vijftien gezinnen hun (tweede) auto wegdoen.
Nul op rekest
Opvallend is dat er in Hilversum al tijden een verzoek ligt om een pilot te doen met een elektrische deelauto. Projectontwikkelaar Makeltrent wil een deelauto van HET graag koppelen aan kleinschalig woningproject op de Havenstraat, maar heeft steeds nul op het rekest gekregen.
Nu slaat de gemeente de handen ineen in de Vitusbuurt. Waarom kan daar wel een proef starten en niet op de Hilversumse aanloopstraat? “Dit is een algemeen initiatief dat ten goede komt aan de bewoners van een hele wijk”, is de uitleg. “Zoveel mogelijk mensen mogen meedoen en kunnen hiervan profiteren. Op de Havenstraat is een voorstel gedaan voor het plaatsen van een deelauto bij een particuliere ontwikkelaar. Voor het ontwikkelen van woningen geldt dat daar ook parkeerplaatsen op eigen terrein bij gemaakt moeten worden, omdat anders de parkeerdruk in de wijk te groot wordt”, is het vervolg.