Proef van zeventien Hilversumse bewoners om Hilversumse wijk leefbaarder te maken
Een auto delen met de buurt. Zeventien bewoners van de Vitusbuurt in Hilversum gaan het experiment met elkaar aan. Via een proef energiecoöperatie HET en de gemeente delen ze tot eind dit jaar exclusief drie elektrische auto’s. ,,Het zou mooi zijn als na de proef hun auto de deur uit gaat”.
Hilversum Karlijn Smeets laat de app op haar telefoon zien. ,,Het werkt echt super simpel. Je kijkt waar een beschikbare auto staat, loopt er naartoe, stapt in en rijdt weg. Met de app open je de deur.” Smeets neemt woensdag samen met buurman Sam Morrow een abonnement op de deelauto’s van HET (Hilversumse Energie Transitie) in ontvangst. Wethouder Bart Heller (mobiliteit en klimaat) deelt het duurzame cadeau uit.
Het gezelschap heeft zich met Rick Visser, coördinator van de elektrische deelauto’s van HET, verzameld op het Wandelpad waar een elektrische Renault Twingo en een Nissan Leaf aan een gloednieuwe laadpaal hangen. Op de Oude Amersfoortseweg staat de derde auto van de pilot. Het was Visser die de proef bedacht. ,,Ik reed hier door de wijk en het viel me op dat in de smalle straten zoveel auto’s de hele dag geparkeerd staan. Kinderwagens moeten de weg op omdat de stoepen niet vrij zijn. Hier hebben we toch deelauto’s voor, dacht ik.”
Visser klopte bij de gemeente aan voor subsidie voor het project. Die kwam er. Wethouder Heller: ,,We stimuleren elektrische deelvervoer graag om zo de parkeerdruk in de wijken te verlagen. In deze buurt wordt al langer ervaren hoe hoog die parkeerdruk is. Minder auto’s op straat betekent een buurt die leefbaarder is met meer ruimte voor kinderen om te spelen. Als we Hilversum bereikbaar willen houden dan moeten mensen in de nabije toekomst veel vaker gebruik maken van deelvervoer. Het is schoner en zorgt ervoor dat auto’s, fietsen en scooters niet de hele dag stil staan langs de stoep.”
Gooiland
Heller hoopt dat door het experiment vooral het bezit van de tweede auto nog eens kritisch bekeken wordt. ,,De deelnemers mogen hun auto gratis in parkeergarage Gooiland zetten om echt te ervaren hoe het is om zonder eigen auto voor de deur te leven.”
Deelnemer Sam Morrow weet hoe het is om zonder auto te leven. De Ier woont met vrouw en hond sinds een jaar autoloos in Hilversum. ,,Heerlijke plek om te wonen. Al het groen en de grote steden zijn zo dichtbij. Ik ga graag snowboarden in Zoetermeer en dan pak ik de elektrische deelauto. Of we rijden naar een mooie plek om met de hond te gaan wandelen. Ik werk thuis dus heb ook geen eigen auto nodig”, redeneert Morrow.
Karlijn Smeets deed de tweede auto van het gezin al eerder de deur uit. ,,Ik gebruikte hem weinig en hij was oud. Totaal niet duurzaam. Ik heb een keer per week een auto nodig voor woon/werkverkeer. En ik maak af en toe een kort ritje. In het weekeinde kan ik de auto van mijn man gebruiken.”
Oplossing
HET heeft verspreid door Hilversum nu veertien elektrische deelauto’s staan. Inmiddels zijn 298 Hilversummers lid van de deelautoclub. Visser: ,,Zo’n honderd van hen maken er regelmatig gebruik van.” Rijden kan zowel met als zonder maandabonnement. Zonder abonnement betaalt de gebruiker drie euro per uur en een kilometertarief van 37 cent. Met een abonnement (drie varianten) betaalt de gebruiker een vast bedrag per maand (25, 75 of 150 euro voor de Nissan Leaf) en een daaraan gekoppeld uurbedrag (2,00, 1,00 of 0,50 euro) en een kilometerprijs (32, 27 of 22 cent). De Renault Twingo rijden is iets goedkoper.
Karlijn Smeets heeft goed gerekend voordat ze haar tweede auto de deur uit deed en kwam tot de conclusie dat een deelauto voor haar echt goedkoper is dan haar oude auto behouden. ,,Het ding stond maar voor de deur. En elektrisch rijden is ook duurzaam. Ook dat vind ik belangrijk. Ik vind het een fantastische oplossing.”
De deelauto’s blijven na de proef die tot eind december duurt beschikbaar voor bewoners van de buurt.
Deelnemers gezocht
Bewoners van de Vitusbuurt in Hilversum kunnen zich nog aansluiten bij de proef om drie elektrische auto’s van energiecoöperatie HET met elkaar te delen. De deelnemers krijgen tot eind dit jaar een abonnement van 75 euro per maand cadeau. Ze betalen daarnaast 75 cent per uur en 25 cent per kilometer voor het gebruik. Wie zijn auto gedurende de proef gratis in parkeergarage Gooiland zet ontvangt een rijtegoed van honderd euro.
Het experiment is bedoeld om te ervaren hoe het is om zonder eigen auto te leven. De gemeente hoopt dat de proef mensen aanzet om hun (tweede) auto de deur uit te doen en zo de parkeerdruk in de wijk te verlagen. Aanmelden kan via deelauto@hetcooperatie.nl
Bron:
Gooi en Eemlander
Beeld:
Karlijn Smeets en Sam Morrow (links) nemen deel aan de proef met het delen van elektrische auto’s met de buurt. Rick Visser van HET bedacht het plan.
Foto Studio Kastermans/ Alexander Marks