Skip to main content

Sinds een aantal jaren is de leefbaarheid in de Vitusbuurt behoorlijk aangetast door de parkeerdruk. In veel straten is het niet goed mogelijk om met rollator, rolstoel of kinderwagen veilig te wandelen. Dat was aanleiding voor Deelauto Hilversum (voorheen HET deelauto) om samen met de gemeente een proef met deelauto’s uit te voeren in deze wijk, ook wel ‘Klein Rome’ genoemd. Dit met het doel dat mensen – door het gemak van autodelen te ervaren – hun eigen auto weg zouden doen of zouden afzien van de aanschaf van een (tweede) auto. Wil je weten of dat gelukt is? Lees dan verder!

De verwachting was dat het project in maart 2023 van start zou kunnen gaan. Voor Deelauto Hilversum was dit het signaal om de deelauto’s te laten komen en deelnemers te gaan werven. De deelnemers konden tegen sterk gereduceerd tarief drie maanden lang gebruikmaken van een deelauto. En wie een eigen auto bezat, werd gevraagd om die tijdelijk in te leveren (gratis te parkeren in parkeergarage Gooiland).  

Bij de introductie tijdens de buurtactiviteit ‘Klein Rome’ kwamen veel positieve reacties. Mensen dachten mee en zegden toe het nieuws in de buurt te verspreiden. Buurtbewoners kwamen zelfs met de suggestie om de deelauto’s op te nemen naast de ‘groene plek’, een initiatief van de buurt voor een groene speelplek annex buurthub. Bewoners kregen verschillende brieven over het project en er werd een voorlichtingsavond gehouden. Het beoogd aantal deelnemers lag hoger maar vooral dankzij een aantal actieve buurtbewoners en deelrijders in de wijk, zijn er uiteindelijk vierentwintig bewoners gestart met de proef.

Begin 2023 werden twee Renault Twingo’s en een Nissan Leaf door Deelauto Hilversum beschikbaar gesteld voor de Vitusbuurt. In februari bleek echter dat de laadpalen niet op tijd geleverd konden worden, waardoor het project meermaals uitgesteld werd.

Om Deelauto Hilversum zichtbaar te maken en aandacht te vragen voor het project werd alvast een Twingo in de Vitusbuurt gestationeerd. Zolang er geen eigen laadpaal was, moest het laden plaatsvinden bij een openbare laadpaal. Maar doordat de auto soms bleef staan nadat hij al was volgeladen, kwam de auto te boek te staan als ‘paalklever’.

Begin juni werd de dubbele laadpaal op het Wandelpad opgeleverd. Er werden meteen twee deelauto’s geplaatst, maar helaas was de paal een paar dagen later defect. Deze werd twee weken later gerepareerd maar was de dag erna meteen weer stuk. De twee deelauto’s moesten noodgedwongen toch weer elders in de wijk worden opgeladen en, om niet steeds de weinige openbare laadpalen te bezetten, werden ze ook elders in Hilversum ondergebracht totdat de laadpaal weer beschikbaar was.

Begin oktober 2023 werd ook de laadpaal aan de Oude Amersfoortseweg geplaatst en konden de deelnemers dan echt van start. De teller stond nu op vierentwintig deelnemers, waarvan negen in het bezit waren van een auto. Twee daarvan waren bereid hun eigen auto in te leveren voor de duur van de proef. Op 10 oktober 2023 werd het project geopend door wethouder Bart Heller.

Uiteindelijk hebben tien deelnemers daadwerkelijk gebruik gemaakt van de deelauto’s. Drie van hen hebben aangegeven dat zij dankzij de deelauto’s afzien van de aanschaf van een eigen auto. Dat is op zich een mooi resultaat. De twee autobezitters die hun auto in Gooiland hadden geparkeerd, doen deze niet weg en zien de deelauto als mooie mogelijkheid voor het geval er eens een extra auto is. Zes van de deelnemers blijven ingeschreven als deelrijder.

Aanbevelingen
Dit project heeft niet kunnen aantonen of autodelen kan worden ingezet als middel om parkeerdruk te verlagen. Deelauto Hilversum zou daarom graag nog een poging wagen om het aan te tonen, maar dan moet een aantal zaken wel anders worden aangepakt. Zo kan het project pas onder de aandacht worden gebracht als er met zekerheid binnen afzienbare tijd, zeg drie maanden, kan worden begonnen. Andere aanbevelingen zijn:

– Het inleveren van de eigen auto bleek een te grote drempel. Daarom is het beter volledig in te zetten op het aantonen van het gemak van de deelauto. De boodschap moet dus niet zijn dat deelnemers hun auto weg doen, maar juist dat zij ervan worden weerhouden om een (tweede) auto aan te schaffen. Een subtiel verschil met mogelijk grote impact.

– Het moet duidelijk zijn dat deelauto’s geen laadplekken kosten, maar juist opleveren. Bij het Vitusproject leek het teveel dat de laadplek voor de deelauto’s ten koste ging van de openbare laadplekken. Het is daarom beter de deelauto’s te plaatsen op een plek met een concentratie van bijvoorbeeld zes laadplekken: als een deelauto slechts één van de zes laadplekken bezet houdt, geeft dat een heel ander beeld dan een laadpaal die helemaal is gereserveerd voor uitsluitend deelauto’s.

– Er kwam kritiek op de Twingo: de actieradius was minder dan verwacht. De deelnemers hadden niet goed begrepen dat de Renault alleen geschikt is voor kleine ritten en dat voor langere ritten de Nissan beter geschikt is. Om teleurstelling te voorkomen, zouden er meer Nissans en minder (of één) Twingo geplaatst kunnen worden.

Meer informatie:

Dit artikel is een verkorte versie van de evaluatie. Wil je meer weten? Stuur dan een e-mail aan deelauto@hetcooperatie.nl