Skip to main content

Gooi en Eembode – HILVERSUM – Het aantal deelnemers groeit gestaag. De Hilversumse Energie Transitie, beter bekend als HET, vierde vrijdag zelfs een dubbele mijlpaal. De lokale energiecoöperatie heette het driehonderdste lid welkom, die tevens de honderdvijftigste Hilversummer is die meedoet aan het HET-deelautoproject.

Die eer is voor Kick Stokvis. Vrijdag ontving de Hilversummer uit handen van HET-voorzitter Jos Snels en HET-coördinator Jeroen Pool een oorkonde en een cheque van 2.500 credits voor het gebruik van de elektrische deelauto. Het laatstgenoemde project blijkt voor Stokvis de voornaamste reden om zich aan te sluiten bij de Hilversumse energiecoöperatie.

“Ik heb mijn auto weggedaan en ben benieuwd hoe het is om autoloos door het leven te gaan”, aldus de man die in de watten is gelegd. “Als journalist maak ik documentaires en bedrijfsfilms en voor mijn werk heb ik wel een auto nodig. Gelukkig is dat heel goed mogelijk want er staan allerlei deelauto’s binnen een paar honderd meter afstand van mijn huis.”

Vloot
HET heeft in 2018 een zogeheten green deal gesloten met de gemeente. Daarin is afgesproken dat de lokale energiecoöperatie elektrische deelauto’s gaat plaatsen in Hilversum. Daarmee draagt zij bij aan de ambitie van de gemeente op het gebied van de energietransitie. Momenteel beschikt HET over een elektrische vloot van zeven wagens, waaronder een Tesla. In 2021 komen er nog een paar bij, zo geeft de coöperatie zelf aan.

Begin september zetten HET en wethouder Bart Heller (GroenLinks) van Klimaat en Energie de honderdste deelauto-deelnemer in de bloemen. “Dat er in twee jaar tijd al honderd deelrijders zijn, is veel sneller dan verwacht”, sprak de Hilversumse bestuurder toen. Drie maanden later zijn er alweer vijftig nieuwe deelautogebruikers bijgekomen. Volgens Heller is dat alleen maar goed voor de leefbaarheid en duurzaamheid.

Indruk maken
Stokvis ziet ernaar uit om een deelauto naar draaidagen te gaan. Hij constateert dat tijden veranderen. Waar je vroeger indruk maakte bij de klant met een dure auto gebeurt dat tegenwoordig juist met een elektrische (deel)auto. “Ik ben erg nieuwsgierig hoe elektrisch rijden bevalt en hoe ver je je er mee kunt rijden”, is zijn vooruitblik.

“Ik ga in elk geval kosten besparen ten opzichte van een auto in eigendom hebben. Ook ben ik me er meer voor aan het inzetten dat we in onze eigen straat een auto krijgen. Ik ben alle mensen in mijn directe omgeving langsgegaan en heb ze verteld over de voordelen van het autodelen. Ben je met een groep van vier buurtgenoten of meer, dan kun je aan HET vragen of er een HET deelauto in jouw straat geplaatst kan worden, dus ik hoop dat dat doorgaat”, luidt zijn vervolg.

Net zoals veel anderen is Stokvis zich bewust dat het allemaal veel duurzamer moet. Het HET-lidmaatschap en het gebruik maken van de elektrische deelauto’s is hierin een volgende stap. Zo heeft de Hilversummer zijn woning al zoveel mogelijk energiezuinig gemaakt. Als voorbeeld geeft hij aan dat de verwarming één graad lager staat. In hun huis is het niet langer standaard 20 maar 19 graden.

Volgens de Hilversummer bespaart hij daarmee een tientje per maand. Die 10 euro kan mooi aan iets anders worden uitgegeven. “Zij wilden graag Netflix”, meldt Stokvis. “Laat dat nou net ook ongeveer een tientje kosten. Dus ik heb onderhandeld dat we de temperatuur voortaan een graadje lager doen in ruil voor Netflix.”

Bron: gooieneembode.nl
Foto: Kick Stokvis ontvangt oorkonde en cheque van HET-voorzitter Jos Snels (l) en HET-coördinator Jeroen Pool (r)
© Foto Miché / Bastiaan Miché