Skip to main content

Ruim 200 deelrijders en 11 HET deelauto’s

In veel plaatsen komt deelrijden nog niet goed van de grond, blijkt uit onderzoek. In Hilversum lukt het wel. HET deelauto is in 2018 gestart en is onlangs de grens van tweehonderd rijders gepasseerd. De elektrische deelauto’s van energiecoöperatie HET (Hilversumse Energie Transitie) worden goed gebruikt. Met twee gloednieuwe Nissans Long Range erbij zijn er nu elf HET deelauto’s. En begin 2022 start HET met nog twee extra auto’s in Kerkelanden.

Jeroen Pool van HET Coöperatie noemt een aantal factoren die het Hilversumse deelauto-succes kunnen verklaren: ‘We hebben veel Amsterdammers die hier komen wonen en er aan gewend zijn met een deelauto te rijden. We zitten hier in de gebouwde omgeving en er zijn veel drukke wijken waar parkeerplek schaars is. We spreken veel mensen die er heel bewust voor kiezen om auto te delen.’ Hij vervolgt: ‘Je grijpt nooit mis, want als er een gereserveerd is, pak je de auto die 500 meter verderop in de straat staat.’ De auto’s zijn gemakkelijk te reserveren en openen met de app.

CROW onderzoek
Doel van de Green Deal Autodelen 2 was dat er nu 700.000 mensen zich ingeschreven zouden hebben bij een deelautodienst. Dat zijn er in de praktijk nu al bijna een miljoen. Dat is goed nieuws. Uit onderzoek van kennisplatform voor mobiliteit CROW blijkt echter dat 80 procent van diegenen vervolgens weinig of geen gebruik van de deelauto maakt.

In Hilversum worden de auto’s wél regelmatig gebruikt door het gros van de HET deelauto-leden. Pool: ‘Niet iedereen gebruikt de auto even intensief. We hebben hele intensieve rijders, redelijk intensieve rijders en anderen gebruiken hem als een reserve. Ongeveer de helft van de HET deelautorijders gebruikt de auto ongeveer eens per week.’

Meestal goedkoper
Voor de Tesla betaal je 30 ct per km en 7 euro per uur. De Nissans kosten 5 euro per uur en 26 ct per km. Met een kortingspakket ga je naar 3 of 4 euro per uur en goedkopere kilometers. Een particuliere auto kost je overall zo’n 400 tot 500 euro per maand. De meeste mensen rijden niet meer dan 10.000/15.000 km per jaar. En als je dat doet, dan is een deelauto rijden niet duur. Uit een berekening van HET deelauto blijkt dat voor 90 procent van de mensen een deelauto goedkoper is dan de auto die ze nu hebben.

Steeds meer service
Er zijn deze maand twee witte Nissans bijgekomen (de andere Nissans en de Tesla zijn zwart). Daarmee zijn er ook twee locaties extra: de Eemnesserweg en de Johannes Geradtsweg. De nieuwe auto’s hebben een groot bereik; vier van de elf auto’s zijn nu Long Range (met een bereik van 385 km). Pool: ‘Er wordt ook steeds meer service geboden; dat we steeds verder uitbreiden zorgt ervoor dat er altijd een auto in de buurt beschikbaar is. Ook zijn er steeds meer services, zoals dakdrager met box, trekhaak en fietsendrager.’

En wat de toekomstplannen zijn? Pool: ‘We bewegen richting de wijk Kerkelanden; we willen daar ook snel twee auto’s plaatsen. We mikken op ruim twintig HET deelauto’s en ruim driehonderd rijders eind 2022. We hopen dat veel mensen zich bewust worden van de vele voordelen van autodelen en zich gaan inschrijven.’

Meer info/ inschrijven? Kijk op: hetdeelauto.nl

Ga naar het interview door NH Radio

Beeld: HET deelauto biedt steeds meer service; zoals de
fietsendrager op een van de nieuwe Nissans Long Range.

Beeld header: De twee nieuwe HET deelauto’s worden
door HET deelrijders opgehaald bij de Nissan garage.