Skip to main content

Deel-Tesla lokale energiecoöperatie volledig bedienbaar met deel-app

GOOI EN EEMBODE

Een Europese primeur in Hilversum. Volgens de Hilversumse Energie Transitie (HET) rijdt de eerste officiële deel-Tesla, volledig bedienbaar met de autodeel-app van HET, rond in de mediastad. 

De lokale energiecoöperatie laat weten dat hun deel-Tesla de eerste is op dit continent die werkt op de app van ontwikkelaar TMF. Via deze applicatie is de Tesla volledig automatisch te reserveren en te bedienen. Deze applicatie is door de partijen zelf ontwikkeld. Naast de Hilversumse coöperatie en de de app-ontwikkelaar is leasebedrijf Kyoto de derde partner.

“Het was een mooie leerzame pioniersstrijd”, zegt Rick Visser, die bij HET ‘coördinator deelauto’ is. “Er waren geen bouwtekeningen of schema’s. We moesten het doen met foto’s die elektronica-ontwikkelaar Invers desgevraagd naar ons opstuurde”, aldus de coördinator over het proces.

Twee nieuwe wagens
Sinds 2018 werkt de Hilversumse energiecoöperatie met het elektrisch autodelen. Daarover heeft zij een zogeheten green deal gesloten met de gemeente. De originele afspraak begin 2018 was dat er in 2020 in totaal al twintig deelauto’s zouden staan in Hilversum. De huidige elektrische vloot bestaat uit zes Nissan Leafs en één Tesla. Vanwege de toenemende belangstelling voor het deelautoproject heeft HET twee nieuwe wagens besteld.

“Het gaat goed met onze deelauto’s. We hebben maandelijks tien tot twintig mensen die een proefrit willen maken”, stelt Visser. Eerder dit jaar gaf de HET-coördinator al aan dat het gebruik van de deelauto echt in de lift zit. Tijdens de intelligente lockdown, waarin thuiswerken de norm was en mensen alleen met het openbaar vervoer mochten reizen als dat strikt noodzakelijk was, bleek deze vorm van mobiliteit voor steeds meer Hilversummers een goed alternatief voor het OV. Begin september heette wethouder Bart Heller (GroenLinks) van Klimaat en Energie de honderdste deelautorijder van HET welkom.

“Er zijn veel mensen die juist nu, in coronatijd, op een veilige manier van A naar B willen reizen”, constateert Visser. “Dat gaat beter met de auto dan met het openbaar vervoer. Ook zien veel mensen dat hun tweede auto’s ongebruikt voor de deur staan. Zij vervangen die liever door een deelauto. Vanwege de kosten. Maar er zijn er zeker bij die het ook in het kader van duurzaamheid doen”, luidt zijn vervolg.

Eén batterij
Eén van die deelautorijders is Renée Postma (zie foto). Zij maakt zelf gebruik van de Tesla van de Hilversumse Energie Transitie en is daar tevreden over. “Ik rijd zonder zorgen op één batterij naar Den Haag. Het is heel fijn om zeker te weten dat je niet hoeft bij te laden onderweg. Dat is het fijne van de Tesla, plus dat hij heel comfortabel is. Ik kom heel ontspannen aan op mijn werk”, vertelt de Hilversumse.

En het rijden in de Tesla blijkt naast beter voor haar portemonnee ook goed te zijn voor haar lijf. “Vroeger stopte ik regelmatig bij de benzinepomp. Nu kom ik veel minder bij de pomp en zo kom ik dus veel minder in de verleiding om te snoepen. Het is dus ook nog goed voor de gezondheid”, meldt Postma.

5,60 euro per uur
Want wat zijn de kosten voor de deel-Tesla dan? HET vermeldt dat deze wagen uit hun elektrische vloot te gebruiken is voor 5,60 euro per uur en dat er 20 cent per kilometer wordt gerekend. Deelnemers aan HET-deelauto kunnen de auto reserveren via de app. Daarmee gaat ook de betaling: de deelauto-gebruikers kopen credits, de kilometerprijs en de prijs per uur worden door de HET deelauto-app van de credits afgehaald.

Visser heeft nog een tip voor Hilversummers die geïnteresseerd zijn om eveneens deel te gaan nemen aan dit project. “Vraag wel altijd eerst een instructie-rit aan.” Nadere gegevens zijn te vinden op www.hetdeelauto.nl.

Beeld: De Hilversumse Renée Postma gebruikt de deel-Tesla van HET met de speciaal ontwikkelde app. Foto: © Foto Miché / Bastiaan Miché
Tekst: Ingmar Meijer
Bron: GOOI EN EEMBODE – Lees dit artikel over de Deel-Tesla als pdf.

Lees meer over het gebruik van van de HET deel-Tesla.